Dlaczego warto zacząć biegać w górach?

bieganie w górach

Chociaż niektórzy turyści wciąż dziwnie patrzą na osoby, które biegają po tatrzańskich czy beskidzkich szlakach, biegi górskie w Polsce dynamicznie się rozwijają. Nie chodzi tylko o coraz liczniejsze imprezy, w czasie których trzeba pokonać biegiem Orlą Perć czy przebiec ultramaraton po graniach i szczytach. Z roku na rok przybywa też osób, które oprócz joggingu na płaskich terenach po prostu trenują również w górach. Dlaczego warto założyć górskie buty do biegania Salomon i zdecydować się na ten rodzaj aktywności?

Bieganie w górach – korzyści

Z czysto “biegowego” punktu widzenia największą korzyścią dla osoby trenującej na górskich trasach jest wszechstronny rozwój mięśni i poprawa kondycji. W górach nie da się bowiem biegać równym, jednostajnym tempem i z zegarkiem w ręku pokonywać każdy kolejny kilometr w tym samym czasie. Pofałdowany teren właściwie zmusza do robienia interwałów, które świetnie wpływają na kondycję. Treningi w górach wymagają kontroli tempa i tętna. Umożliwiają również wyćwiczenie innych partii mięśni niż te, które pracują na płaskich trasach – dzięki nim nogi będą mocniejsze, a w czasie biegu będzie łatwiej o stabilizację. To również sposób na poprawę koncentracji, która jest wymagana zwłaszcza w czasie zbiegania ze wzniesień.

Te zalety biegania w górach sprawią, że przy regularnym wysiłku podejmowanym na sporych wysokościach powinny poprawić się również wyniki na płaskich, asfaltowych trasach. W końcu w górach, wraz ze wzrostem wysokości, powietrze jest coraz bardziej rozrzedzone, a organizm produkuje więcej czerwonych krwinek. To sposób na poprawienie wydolności.

Najważniejszą korzyścią związaną z tym rodzajem aktywności może być jednak bliski kontakt z naturą. To głównie w tym celu na trasę wyruszają “zwyczajni” turyści, ale z biegaczami jest podobnie. Tyle że dzięki szybkiemu przemieszczaniu się po szlakach, w ciągu krótkiego czasu mogą zobaczyć więcej, niż niejeden turysta obejrzy w ciągu całodniowej wędrówki. W górach nie trzeba też obawiać się smogu i można nacieszyć się świeżym, czystym powietrzem.

Jak się przygotować do biegania w górach?

Do podjęcia wyzwania wbiegnięcia na tatrzański szczyt czy przemierzenia w szybkim tempie bieszczadzkich bezdroży trzeba się odpowiednio przygotować. Najważniejsza jest wytrzymałość siłowa. By ją wytrenować, najlepiej jeszcze przed wyjazdem w wysokie góry ćwiczyć dynamiczne podbiegi, ale i zbieganie z pagórków. To na pewno przyda się na większych wysokościach. Pomóc może także bieganie zimą, gdy stopy na zaśnieżonych i oblodzonych ścieżkach nie znajdują oparcia tak łatwo, jak na idealnie płaskim terenie. Dobrym pomysłem są także treningi z plecakiem, bez którego trudno obejść się w czasie górskich startów.

Stuptuty biegowe i sprzęt do biegania w górach

Do biegania w górach potrzebny jest bowiem odpowiedni sprzęt. Podstawa to dobrze dobrane buty do biegania Salomon lub innej uznanej marki. Powinny mieć mocniej zaznaczony bieżnik niż zwykłe obuwie do joggingu, by lepiej trzymać się trasy. Większy komfort zapewni również założenie skarpet do biegów trailowych, takich jak Salomon X-Scream. Warto rozważyć także stuptuty biegowe, które dadzą kostkom dodatkową ochronę przed śniegiem, błotem i innymi zabrudzeniami.

Oprócz odpowiedniego wyposażenia stóp, na trening na górskich trasach trzeba zabrać plecak biegowy, a w nim najbardziej potrzebne akcesoria: kurtkę przeciwdeszczową, czapkę, okulary przeciwsłoneczne i wodę. Nie powinno w nim zabraknąć również energetycznych żelów czy batonów, by w razie potrzeby wspomóc organizm przed kolejnym podbiegiem.

One thought on “Dlaczego warto zacząć biegać w górach?

  1. Sam biegam regularnie po górach i wygodne buty to absolutna podstawa. Bez nich lepiej z domu nie wybiegać 😉

Comments are closed.