Chrom – za co odpowiada i skąd go pozyskiwać?

chrom na co brać

Coraz bardziej interesuje nas zdrowy tryb życia – chętnie sięgamy po różnorodne odżywki i suplementy. Chrom należy do jednych z wielu pierwiastków potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Za co dokładnie odpowiada? Skąd go brać i jak może pomóc w odchudzaniu? Dowiedz się wszystkiego co najważniejsze z naszego krótkiego artykułu – czytaj dalej!

Działanie chromu

Chrom występujący w naszym organizmie bierze udział w szeregu mechanizmów metabolicznych. Mimo że jest obecny w niewielkich ilościach, a część ekspertów podważa jego istotną rolę, ogół naukowców zgadza się co do tego, że nie powinno się zaniedbywać podaży tego minerału.

Uczestniczy między innymi w metabolizowaniu glukozy, kontrolując jej stężenie we krwi. Wpływa na przesyłanie energii z cukru do wszystkich komórek w ciele. Nie tylko węglowodany, ale też białka i lipidy przetwarzane są z jego udziałem, chrom występuje bowiem w enzymach trawiennych. Co to są enzymy? Te związki odpowiadają za przyspieszenie reakcji chemicznych w organizmie – w tym przypadku za te odbywające się w układzie pokarmowym. Zmniejsza poziom złego cholesterolu, oddalając ryzyko ciężkich chorób serca jak na przykład miażdżyca.

Ponadto, chrom wpływa na naszą odporność oraz procesy antyoksydacyjne. Procesy antyoksydacyjne to ,,walka” antyoksydantów ze szkodliwymi związkami – wolnymi rodnikami – tworzącymi się w trakcie oddychania i atakującymi ,,dobre” komórki, czym przyspieszają procesy starzenia. Chrom – na co jeszcze może się przydać? Ma swoją rolę także w syntezowaniu hormonów, dlatego tym pierwiastkiem powinny się zainteresować kobiety zmagające się z nieregularnymi miesiączkami oraz policystycznymi jajnikami.

Okazuje się, że chrom może być przydatny w walce z problemami psychicznymi. Wspomaga wydzielanie hormonu szczęścia – serotoniny – obniżając równocześnie kortyzol, czyli hormon stresu.

Przy okazji powiększania swojej puli wiedzy na temat suplementacji, warto zainteresować się nie tylko witaminami i minerałami – poznaj właściwości aloesu! Sprawdź artykuł na Sport Odżywki: https://sportodzywki.pl/jak-stosowac-aloes-zastosowania-aloesu!

Chrom – w czym jest?

Występujący w żywności chrom III jest wydalany z moczem. Nie odkłada się w organizmie, niezbędne jest więc jego stałe dostarczanie z pożywienia. Przydatne mogą się okazać także dobrej jakości suplementy diety. Jakie są najlepsze źródła w których znajdziemy chrom? Na co stawiać w diecie?

Skoro wiadomo już jak działa chrom – w czym jest? Za najlepsze źródło chromu uważa się naturalne kakao, znajduje się także w drożdżach, wołowinie, rybach, owocach morza i jajkach. Warte uwagi w kontekście uzupełniania zapotrzebowania na chrom są także warzywa strączkowe i produkty zbożowe. Fasolę, groch, różne rodzaje kasz, pieczywo razowe zamiast białego warto włączyć do diety nie tylko ze względu na obecność chromu, ale i szereg innych wartości odżywczych. 

Poza pożywieniem, na rynku dostępne jest wiele suplementów zawierających chrom. Wysokiej jakości preparaty suplementacyjne to szybki i łatwy sposób na stałe uzupełnianie tego pierwiastka

Chrom na odchudzanie – co daje?

Chrom należy do popularniejszych związków suplementowanych w okresie redukcji zbędnych kilogramów. Chrom – na co się przydaje w kwestii odchudzania? Mimo braku wiarygodnych badań potwierdzających jego właściwości w tym zakresie, uznaje się, że jego odpowiednia podaż zmniejsza ochotę na słodycze. Niektóre badania potwierdzają, że dbanie o poziom chromu koreluje z wydajniejszym spalaniem tkanki tłuszczowej, trzeba przy tym pamiętać, iż korelacja nie oznacza przyczynowości. Tym co może czynić chrom na odchudzanie skutecznym jest obniżanie poziomu kortyzolu – ten hormon motywuje organizm do odkładania tkanki tłuszczowej. Wszystko wskazuje na to, że nie powinniśmy pokładać w chromie dużej nadziei. Suplementacja i wysoka podaż tego pierwiastka z produktów spożywczych nie zastąpi zdrowej diety, aktywności fizycznej ani siły woli i wytrwałości.

Chrom na odchudzanie i nie tylko to dobry wybór w kwestii suplementów diety! To kolejny mikroelement, którego podaż powinna interesować podchodzących poważnie do tematu zdrowego żywienia. Dbanie o jego wysoką podaż jest łatwe – ten metal znajdziemy w pysznych produktach spożywczych i oczywiście suplementach. Pamiętajmy, by zawsze stawiać na sprawdzonych producentów i dostawców preparatów – w kwestii zdrowia nie ma miejsca na oszczędzanie kosztem jakości!